Aşezământul românesc din oraşul biblic Ierihon este situat aproape de centrul oraşului, la jumătatea distanţei dintre Biserica Dudul lui Zaheu, şi vechiul amplasament al cetăţii Ierihonului. Lotul iniţial pe care a fost construit aşezământul a aparţinut unui credincios român stabilit aici, care a lăsat prin testament Patriarhiei Române terenul său, "cu scopul de a servi ca metoc" al Aşezămintelor româneşti de la Locurile Sfinte. Pentru că acest teren nu era suficient întru realizarea proiectului propus, s-au făcut în timp demersuri pentru achiziţionarea altor terenuri limitrofe, ajungându-se astăzi la o suprafaţă de aproape 3000 de metri pătraţi.
O imagine de ansamblu ne prezintă acum Aşezământul Românesc din Ierihon ca pe o cetate a lui Hristos aşezată în mijlocul unui frumos oraş biblic. În centrul întregului complex se află biserica ce poartă hramul "Naşterii Domnului şi Toţi Sfinţii Români". Biserica nu este foarte mare, dar impresionează prin frumuseţea şi eleganţa stilului arhitectonic specific bizantin, în formă de cruce ce evocă altarul sfânt al mântuirii noastre pe care s-a jertfit Hristos. Este de fapt o biserică specific românească ce îmbină fericit cele mai frumoase elemente arhitectonice româneşti cu elementele specifice Orientului creştin. Coloanele din pridvorul mănăstirii ca şi pereţii exteriori ai bisericii, sunt acoperite cu plăci din piatră în formă de benzi şlefuite şi aşezate după nuanţe care dau sfântului locaş o frumuseţe aparte, dar şi unicitate în Ţara Sfântă şi poate în întreaga lume. Deasupra naosului tronează o turlă înaltă cu ferestre alungite în chipul unor raze care permit o bună luminozitate în interior. În partea cea mai de sus a turlei stă aşezată pe un glob o cruce ca chip al pământului peste care stă aşezat semnul biruinţei lui Hristos.
Privind din interior, din înaltul bisericii, străjuieşte chipul lui Dumnezeu Pantocrator cel Care ţine în mâna Sa viaţa tuturor oamenilor. Mâinile Sale întinse adună în biserică ca într-un cosmos liturgic pe toţi sfinţii chemaţi să se roage împreună cu noi. Pe aici a păşit Dumnezeu şi a făcut minuni care au adunat în jurul Său mii de oameni din toate neamurile pământului.
Întreaga pictură este lucrată în frescă şi pe lângă chipurile de sfinţi apar şi numeroase scene biblice din Ierihon, şi de pe valea Iordanului, precum şi numeroşi sfinţi de neam român. În momentul de faţă altarul bisericii este complet pictat şi lucrările continuă spre naos, în partea din mijloc, în aşteptarea altor fonduri sau unor donatori care doresc să participe la finalizarea lucrărilor de picură.
Împrejurul bisericii se întind pe rând paraclisul bisericii, clopotniţa, corpul casei pentru pelerini şi egumenia. Paraclisul bisericii are hramul "Toţi Sfinţii din Palestina". Ca şi în biserica mare în centrul cupolei se află Iisus Hristos înconjurat de marii reprezentanţi ai monahismului şi ascetismului Palestinian, întemeietori ai vestitelor lavre şi obşti monahale din ţinuturile Ţării Sfinte. Printre ei la loc de mare cinste se află şi Sfântul Român Ioan Iacob Hozevitul. Catapeteasma şi mozaicul paraclisului înfrumuseţează micuţul locaş care prin liniştea şi simbolismul picturilor ne aminteşte parcă de peştera în care s-a născut Iisus Hristos, precum şi de numeroasele grote din pustiul dimprejur în care au trăit sfinţii reprezentaţi aici. Trecând din paraclis printr-un mic salon de primire ajungem la clopotniţă. Aceasta este construită deasupra pasajului de acces în incinta aşezământului. Spaţiul este destul de mare şi cuprinde patru clopote de mărimi diferite, aduse din ţară cu multe sacrificii şi prin bunăvoinţa câtorva oameni de bine. În subsolul clădirilor menţionate se întinde un spaţiu generos gândit ca bibliotecă şi sală de studiu, având deasupra şi un salon de primire, iar deasupra, o micuţă cale de acces permite urcarea pe o terasă.
De la acest pasaj aflat sub turnul clopotniţei, începe corpul casei pentru pelerini care se desfăşoară pe trei nivele urmate de o terasă. De pe această terasă se poate vedea cu uşurinţă tot Ierihonul cu livezile sale bogate de arbori cu fructe exotice recunoscute pentru aroma lor în tot Israelul. De asemenea se pot vedea şirul munţilor dimprejur şi de dincolo de Iordan până la Marea Moartă. Priveliştea minunată văzută de aici ne prezintă după cuvântul Scripturii "toate împărăţiile lumii şi slava lor". Dincolo de sfinţenia acestor locuri prin care a umblat Fiul lui Dumnezeu şi sfinţii Săi cei aleşi, frumuseţea aceasta aproape paradisiacă a Ierihonului atrage anual foarte mulţi turişti, parte dintre ei doritori să rămână măcar pentru o vreme aici. Tocmai de aceea, camerele aşezământului au fost gândite ca spaţii speciale care să ofere turiştilor şi pelerinilor, cele mai bune condiţii de rugăciune şi linişte, de confort sau studiu, sau odihnă. Fiecare cameră dispune de baie şi duş, precum şi de terase care permit vizitarea întregului aşezământ. În partea finală a construcţiei se află corpul numit egumenie, adică locul în care se vor organiza chiliile călugărilor ce vor avea în grijă serviciul liturgic şi treburile administrative ale mănăstirii.
Sursa : jerusalem.ro