Tabgha

Biserica Inmultirii Painilor si a Pestilor - Tabgha (Israel)

1 voturi
Autor: balauru, 30 Octombrie 2011
Vizualizări: 3610
"Biserica Inmultirii Painilor si a Pestilor", cunoscuta si sub denumirea de "Biserica Inmultirii" este o biserica crestina aflata in oraselul Tabgha - anticul Heptapegon - asezat pe tarmul nord-vestic al Marii Galileii. Biserica cinsteste locul in care Hristos, din iubire pentru poporul ce L-a urmat, a inmultit cele cinci paini si doi pesti.
Biserica are o structura relativ noua, moderna, insa aceasta este asezata peste vestigiile unor bisericute din secolele IV-V. Aceasta pastreaza inca parti de splendid mozaic crestin, alaturi de piatra pe care, conform traditiei, au fost asezate painile si pestii inmultiti de Hristos.
Inmultirea minunata a painilor si a pestilor, alaturi de saturarea a 5.000 de oameni, afara de femei si copii, este descrisa de catre Sfantul Evanghelist Marcu (6, 30-44). Evenimentul a avut loc imediat inainte de mergerea pe mare a lui Hristos. Vorbind despre acest eveniment, Evanghelistul nu spune urmatoarele:
"Veniti voi insiva de o parte, in loc pustiu, si odihniti-va putin. Caci multi erau care veneau si multi erau care se duceau si nu mai aveau timp nici sa manance. Si au plecat cu corabia spre un loc pustiu, de o parte. Si i-au vazut plecand si multi au inteles si au alergat acolo pe jos de prin toate cetatile si au sosit inaintea lor.
Si iesind din corabie, Iisus a vazut multime mare si I s-a facut mila de ei, caci erau ca niste oi fara pastor, si a inceput sa-i invete multe. Dar facandu-se tarziu, ucenicii Lui, apropiindu-se, I-au zis: Locul e pustiu si ceasul e tarziu; Slobozeste-i, ca mergand prin cetatile si prin satele dimprejur, sa-si cumpere sa manance.
Raspunzand, El le-a zis: Dati-le voi sa manance. Si ei I-au zis: Sa mergem noi sa cumparam paini de doua sute de dinari si sa le dam sa manance? Iar El le-a zis: Cate paini aveti? Duceti-va si vedeti. Si dupa ce au vazut, I-au spus: Cinci paini si doi pesti. Si El le-a poruncit sa-i aseze pe toti cete, cete, pe iarba verde.
Si au sezut cete, cete, cate o suta si cate cincizeci. Si luand cele cinci paini si cei doi pesti, privind la cer, a binecuvantat si a frant painile si le-a dat ucenicilor, ca sa le puna inainte, asemenea si cei doi pesti i-a impartit tuturor. Si au mancat toti si s-au saturat. Si au luat douasprezece cosuri pline cu faramituri si cu ce-a ramas din pesti. Iar cei ce au mancat painile erau cinci mii de barbati.
Si indata a silit pe ucenicii Lui sa intre in corabie si sa mearga inaintea Lui, de cealalta parte, spre Betsaida, pana ce El va slobozi multimea. Iar dupa ce i-a slobozit, S-a dus in munte ca sa Se roage." (Marcu 6, 31-46)
Evanghelia nu mentioneaza locul exact in care a avut loc acest eveniment, rezumandu-se a aminti doar faptul ca era "un loc retras, pustiu" (Marcu 6, 32) de pe malurile Marii Galileii.
Vedem ca Hristos a mers cu ucenicii Sai intr-un loc retras pentru a se odihni, insa multimile "din toate orasele" nu L-au slabit, tinandu-se dupa El tot drumul. Facandu-se seara, iar orasele fiind departe, Hristos a savarsit minunea amintita - cu cinci paini si doi pesti a saturat 5.000 de oameni, afara de femei si copii.
Conform traditiei locului, acesta este "locul retras" in care Hristos a mers cu ucenicii si unde a savarsit minunea saturarii celor 5.000 de oameni, insa informatia nu poate fi certificata in intregime. Istoricul Jerome Murphy O`Connor considera ca locul a fost ales doar datorita legaturii acestuia cu marea si cu obiceiul pelerinilor bizantini care obisnuiau sa se opreasca din drum si sa manance pranzul aici.
Prima Biserica a "Saturarii celor 5.000 de oameni" a fost ridicata aici in jurul anului 350. Biserica era relativ mica (15.5 metri - 9.5 metri) si pozitionata putin diferit fata de cele ulterioare ei.
Pelerina Egeria, de origine spaniola, vizitand aceasta biserica in jurul anului 380, spune urmatoarele: "In apropierea marii se afla o pajiste verde cu o multime de palmieri. Intre acestia se afla sapte izvoare - heptapegon - fiecare izvorand puternic. Acesta este locul in care Hristos a saturat multimile cu cinci paini si doi pesti. Drept marturie, piatra pe care Mantuitorul a asezat painile a fost facuta altar. Pelerinii care vin aici iau cu ei mici bucatele din piatra pentru a le aduce prosperitate."
Biserica a fost semnificativ largita in jurul anului 480 - o inscriptie atribuie aceasta lucrare patriarhului Matryrios (478-86) - acum lucrandu-se si splendidul mozaic ce acopera podeaua. Mozaicurile au fost reparate in cursul secolului al VI-lea. Aceasta biserica a fost distrusa in jurul anului 685.
Intregul loc a fost cumparat de catre "Deutsche Verien vom Heilige Lande" fiind excavat in anul 1932. Un invelis protector a fost asezat peste mozaicuri in anul 1936. In anul 1982 vechiul locas a fost inlocuit cu o biserica moderna a "Inmultirii Painilor si a Pestilor". Aceasta este o copie fidela a celei originale si poate si vazuta si astazi.
Sub Sfanta Masa se afla blocul de piatra (1 x 0.6 x 0.14 metri) cinstit ca fiind cel pe care Hristos a asezat painile si pestii. Acesta este posibil sa fie acelasi pe care pelerina Egeria l-a vazut in secolul al IV-lea, insa, bineinteles, pelerinii nu mai au voie sa ciopleasca din acesta bucatele de piatra. In fata Sfantului Altar se afla un mozaic foarte bine restaurat care infatiseaza doi pesti de o parte si alta a unui cos cu paini.
Pe langa cinstea de a fi locul in care Hristos a inmultit painile si pestii, aceasta biserica este foarte apreciata si pentru podeaua acesteia, acoperita cu mozaic apartinand secolului al V-lea. Acesta este cel mai vechi pavaj cu modele din intreaga arta crestina palestiniana - descoperit pana acum.
Mozaicul central acopera cele doua abside si spatiul dintre coloane. Restul bisericii este pavata cu un mozaic mult mai simplu din punct de vedere geometric. Mozaicul central este evident lucrat de un maestru al acestei arte, in intreaga biserica nerepetandu-se vreun model. Noutatea te surprinde la fiecare pas, nefiind folosita o schema fixa sau vreun sablon.
Mozaicul infatiseaza pasari si plante, intre acestea, un loc deosebit fiind ocupat de catre floarea de lotus, infatisate cu forma de clopot. Aceasta floare, nefiind specifica zonei, ne arata influentele peisajelor nilotice (de pe Nilul Superior), populare la acea vreme in arta elenistica si romana.
In orice caz, cea mai mare parte a imaginilor infatiseaza flora si fauna specifica Galileii. Minutiozitatea cu care au fost lucrate mozaicurile permite ochiului sa identifice fiecare specie de floare si animal. In noua biserica sunt incadrate si pastrate si cateva parti din biserica bizantina a secolului al V-lea - parti ale intrarii in atrium, pietre din pavajul de bazalt al atriumului si parti dintr-o friza aflata in absida.
Temelia bisericii originale din secolul al IV-lea poate fi vazuta sub sticla protectoare care o acopera. In curtea bisericii sunt pastrate si alte piese de bazalt ale vechilor biserici, alaturi de o fantana.
Sursa: CrestinOrtodox.ro

20 imagini in total la aceasta impresie


 

Comentarii (0)

Ai fost în Tabgha?

Povestește-ne despre experiența ta și arată-ne poze cu locurile pe care le-ai vizitat.
Înscrie-te în comunitatea Turistik.
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.