Ce se ascundein spatele biletelor de avion ieftine

Zilele trecute, operatorul aerian low cost Ryanair a anuntat ca ia in calcul introducerea unei noi taxe la bordul aeronavei: pentru fiecare utilizare a toaletei, pasagerul va scoate din buzunar o lira sterlina. Pare putin, dar, daca luam in considerare faptul ca anul trecut compania a transportat 57,7 milioane de pasageri, perspectiva se schimba. Presupunand ca doar 10% dintre acestia ar utiliza toaleta o singura data in cursul unui zbor, compania ar incasa 5,7 milioane de lire sterline. „Nu cred ca cineva care zboara cu Ryanair nu are la el cel putin o lira“, a spus Michael O’Leary, directorul executiv al companiei.

De ce recurg companiile aeriene la tarifarea unor servicii pana nu demult gratuite, ori la dezvoltarea unor activitati generatoare de surse noi de venituri? Tocmai pentru a-si reduce pierderile ingrosate de criza economica. Expertii din industrie estimeaza ca volumul acestor incasari auxiliare va ajunge sa se dubleze in urmatoarea perioada . In cazul Ryanair, de pilda, aceste venituri s-au majorat cu 25% in ultimul an, fapt care s-a tradus prin castiguri de 454 de milioane de euro, generate de alte servicii decat cele reprezentate de vanzarea de bilete de avion. Pe ansamblu, aceste venituri inseamna 22% din incasarile totale ale companiei, iar oficialii operatorului estimeazaca, pana in 2011, veniturile din activitatile auxiliare vor depasi un miliard de euro.  „Aceasta performanta reflecta cresterea vanzarilor in avion si a incasarilor din alte venituri decat cele reprezentate de biletele de avion. Pana in vara, in 40 de avioane ale companiei va fi disponibil serviciul de telefonie mobila. Credem ca telecomunicatiile vor fi o sursa puternicade venituri“, se arata in raportul financiar al Ryanair.

Nici competitorul sau, EasyJet, nu sta mai prost la capitolul venituri auxiliare. Compania britanica a inregistrat, in anul financiar incheiat la 30 septembrie 2008,  o crestere de 114,5% comparativ cu 2007, reprezentand incasari de 367,1 milioane de lire sterline, ceea ce inseamna 15,5% din totalul veniturilor (2,36 miliarde de lire sterline). „Acest avans se datoreaza introducerii unei taxe pentru bagajul la cala, care a atras incasari de peste 144 de milioane de lire, in conditiile in care peste 71% din pasageri au mai mult decat un singur bagaj de mana“, spune Peter Voets, marketing manager Easy Jet. Serviciul de imbarcare rapida a generat, la randul lui, venituri de 19,7 milioane de lire sterline. La randul sau, operatorul MyAir a avut,in 2007 ,incasari de 400.000 de euro doar din vanzarea de bauturi si mancare la bordul aeronavelor pe zborurile dinspre si catre Romania. „Pe aceste rute, 25 de pasageri din 100 apeleazala catering“, au precizat reprezentantii companiei aeriene.

Nu toatalumea castiga, in schimb, operatorul national Tarom nu sta foarte bine la capitolul venituri auxiliare, dar directorul general al companiei, Ruxandra Brutaru, spune ca exista intentia clara de a le majora. Prima sursa de venituri identificata ar fi reorganizarea agentiei de voiaj Tarom Tours. „Este una din cele patru masuri de criza pe care le vom lua anul acesta, pentru ca, din pacate, in prezent veniturile companiei din activitati auxiliare sunt foarte mici“, spune Brutaru. „Tarom Tours este o activitate care poate fi foarte performanta. Ne-am propus sa vindem tot atat de multe pachete turistice cati pasageri vom avea, ceea ce ne va aduce venituri auxiliare importante“, explica Ruxandra Brutaru.

Tot pentru a-si eficientiza costurile, Air France-KLM a introdus serviciul de imbarcare prin intermediul telefonului mobil. Odata ajuns la aeroport, clientul prezinta tichetul de imbarcare,  afisat pe ecranul telefonului mobil. De asemenea, poate folosi codul primit prin sms pentru trecerea prin punctul de control, accesul in sala de asteptare si imbarcare. Costul unui sms este de 0,35 de euro.

Rivalul operatorului francez, Lufthansa, a avutin primele noua luni ale anului trecut venituri de 18,5 miliarde de euro, din care peste 15 miliarde doar din zboruri, iar restul din activitati auxiliare. Si British Airways a raportat, la acest capitol, venituri de 201 de milioane de lire din activitatile din turism, asigurari si catering. „incasarile au fost in crestere,in pofida impactului negativ al ratei de schimb“, au spus reprezentantii British Airways.

 
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.