Dincolo de suprafata apei exista o intreaga lume care asteapta sa fie descoperita. Cel putin o data in viata merita sa incercati experienta de a va scufunda in lumea subacvatica si sa experimentati cea mai apropiata senzatie de imponderabilitate. Romania ofera o gama diversa de locatii pentru scufundari, precum epavele din Marea Neagra (nava africana de la Vama Veche, epava Bremen - Capul Midia, Vadul lui Caraman, portul Callatis), lacul Snagov, biserica de sub apa din lacul Belis, scufundari in pestera Isverna, lacurile montane din Gorj, lacul vulcanic Sfanta Ana, scufundari sub gheata, etc.
Inainte de a incerca sa faceti scufundari aveti nevoie de aprobarea medicului. In general este doar o formalitate; dar pot aparea si probleme in cazul unor afectiuni ca astmul. Apoi, odata ajunsi la destinatia aleasa, trebuie sa faceti cateva cursuri de scufundare. Scolile de scufundari va ofera mai intai o scufundare de proba, ca sa vedeti daca aceasta activitate vi se potriveste. Cele mai multe persoane raman fascinate de adancuri si se decid sa urmeze un curs de scufundari. Pretul cursului variaza in functie de scoala si se desfasoara pe parcursul a cinci zile, cuprinzand cursuri teoretice si antrenamente in piscina, mare sau lac. La sfarsitul cursului veti primi o diploma. Daca doriti ca aceasta sa fie recunoscuta pe plan international, asigurati-va ca scoala este afiliata uneia dintre scolile internationale precum PADI, CMAS, SSI, NAUI, CMAS, HAS sau BSAC.
Scufundarile subacvatice sunt posibile cu ajutorul unui aparat autonom de respirat sub apa (engl. Self-Contained Underwater Breathing Apparatus - SCUBA). In cazurile in care apa are o adancime mica se poate folosi si tubul de respirat (engl. snorkel) impreuna sau nu cu vizorul. Pentru a se misca in apa, cel mai adesea scafandrii folosesc labele din cauciuc, dar si un scuter subacvatic (vehicul subacvatic autopropulsat) (engl. DVP - diver propulsion vehicle).
Scufundarile astazi folosesc in general echipamentul cu circuit deschis creat de Emile Gagnan si Jacques-Yves Cousteau, in care gazul comprimat este inhalat dintr-un container si apoi este expirat in apa. Se pot folosi insa si recirculatoarele - circuit semi-inchis si inchis.
In scufundare se foloseste compozitia gazoasa formata din oxigen si unul sau doua gaze neutre - azot, heliu, heon sau hidrogen. Cel mai obisnuit amestec contine un procent ridicat de oxigen - 32-36%, ceea ce reduce raul de decompresie. La scafandrii tehnici, unele butelii de scufundare pot contine amestecuri diferite de gaze, potrivit fiecarei faze a scufundarii - calatorie, punctul maxim de adancime, decompresie. Aceste amestecuri sunt folosite pentru a extinde durata sederii la adancime, pentru a reduce efectul narcotic si pentru a reduce timpul de decompresie.
Pe masura ce creste adancimea, pe langa presiunea atmosferica normala se adauga presiunea apei asupra pieptului si plamanilor - aproximativ 1 bar la fiecare 10 m de adancime - astfel incat aerul inspirat trebuie sa invinga cu aceeasi putere presiunea mediului inconjurator. Acest lucru este realizat cu ajutorul regulatoarelor de presiune.
Efectul de refractie si vederea subacvatica
Apa are un unghi de refractie mai mare decat aerul, similar cu cel al corneei ochiului. Lumina care intra din apa in cornee aproape ca nu este refractata, fiind focalizata doar de cristalin. Acest efect duce la hipermetropie grava. Prin urmare, persoanele ce sufera de hipermetropie pot vedea mai bine sub apa decat persoanele normale.
Mastile si castile de scufundare rezolva aceasta problema creand un spatiu de aer in fata ochilor. Eroarea de refractie creata de apa este in mare parte corectata de lumina care traverseaza din apa o lentila groasa, doar ca obiectele par cu 34% mai mari si cu 25% mai aproape in apa sarata. Prin urmare, campul vizual este redus si coordonarea trebuie revizuita.
Scafandrii care au nevoie de dioptrii pentru a vedea bine, au nevoie de aceleasi dioptrii si in apa - oferite de unele masti cu doua vizoare. Lentilele obisnuite pot fi legate si de mastile cu un singur vizor.
Pe masura ce isi modifica adancimea, un scafandru trebuie sa expire periodic pe nas, pentru a egaliza presiunea interna a mastii cu cea a apei inconjuratoare. Ochelarii pentru inot care acopera doar ochii nu permit egalizarea presiunii, nefiind adecvati pentru scufundari.
Controlarea flotabilitatii subacvatice
Pentru a se scufunda in siguranta scafandrii trebuie sa controleze rata de scufundare si ascensiune in apa. Ignorand forte precum curentii de apa si inotul, flotabilitatea generala a scafandrului va determina scufundarea si ascensiunea in apa. Pentru a controla flotabilitatea se folosesc greutati, costume de scafandru si compensatori de flotabilitate. Pentru a ramana la o adancime constanta se obtine flotabilitatea neutra. Acest fapt reduce la minim consumul de gaz.
Forta de scufundare a scafandrului este egala cu greutatea scafandrului si a echipamentului sau minus greutatea volumului lichidului in care este scufundat. Daca rezultatul este negativ, forta este de ascensiune. Se pot folosi sisteme de greutate care pot fi eliberate pentru a reduce greutatea scafandrului in caz de urgenta. Fiind confectionate din materiale comprimabile, costumele de scafandru se micsoreaza odata cu cresterea in adancime si se expandeaza odata cu iesirea la suprafata, cauzand schimbari in flotabilitate. Pentru a contracara acest efect, unele costume au posibilitatea dea fi injectate cu aer. La scafandrii cu circuit deschis, pentru a ajusta flotabilitatea pot fi folosite schimbarile in volumul plamanilor.
La Iasi va functiona un centru pentru formarea profesionala a angajatilor din turism. Centrul va fi amenajat in Piata Unirii, ...
Descoperiti o lume magica aflata sub valuri cu peste 50 de expuneri si intalniri indeaproape cu sute de vietati printre care ...
Apele grecesti si insulele grecesti ofera conditii perfecte pentru diving si snorkeling in limpezimea apelor sale. Aceste activitati subacvatice sunt ...
Cea mai faimoasa zona de catarat din Grecia se afla in Kalymnos, o insula mica situata in apropierea insulei Kos, ...
Israelul este o destinatie cu o semnificatie religioasa profunda pentru crestini. Cateva milioane de turisti vin aici in fiecare an ...
Ciclismul in apropierea lacurilor alpine, pe poteci de padure, drumuri rurale, drumurile pustii ale insulelor, insa atat de pitoresti, sau ...
Mii de oferte de vacanță publicate de agențiile de turism partenere:
Povestiri și poze din cele mai vizitate destinatii din lume:
Nu sunteți logat