Wingsuit flying - arta de a zbura

Wingsuit flying

Wingsuit flying

Pentru oameni zborul a devenit un lucru cat se poate de real! Si nu vorbesc de parapante, planoare, deltaplane si alte dispozitive de planare. Ai nevoie doar de un costum special cu membrane, multe ore de parasutism in spate si stapanirea tehnicilor de zbor. Costumul arata ca o salopeta de schi avand adaugata o membrana intre picioare si intre brate si corp, fiind confectionat din Nylon Rip-Stop sau Parapack cu fasii subtiri de plastic pe alocuri.

Acest sport se numeste "wingsuit flying", adica zborul cu acest costum - wingsuit, "omul pasare". Aparent acesti zburatori se joaca "de-a pasarile", insa nu este chiar asa - de la inceput pana la sfarsit acesti temerari folosesc o multime de tehnici. Pe langa costum, echipamentul contine si o parasuta ce este folosita pentru aterizare. Zborul se poate incepe dintr-un punct fix aflat la o inaltime mare - un varf de munte - sau sarind din avion sau elicopter. Odata aflat in aer, zburatorul trebuie sa departeze bratele si picioarele in paralel, pentru a nu se rasuci si pentru a controla planarea.

O forma de aripi artificiale a fost utilizata pentru prima oara prin anii 1930, pentru a spori viteza pe orizontala. Aceste prime costume erau confectionate din materiale ca panza, lemn, matase, otel sau chiar oase de balena, si nu erau prea eficiente. Potrivit folclorului creat in jurul costumului cu aripi, intre 1930 si 1961, 72 dintre cei 73 de temerari au decedat testandu-si costumul.

La mijlocul anilor 1990 parasutistul Patrick de Gayardon a creat un costum cu aripi ce a inregistrat performante ne mai intalnite. Din pacate Patrick de Gayardon a murit in 1998, in timp ce testa o modificare la parasuta. Moartea sa s-a datorat unei erori de instalare si nu unei defectiuni ale costumului. In pofida sfarsitului tragic, de Gayardon a pus bazele unei noi generatii de "oameni-pasari".

In 1998 Jari Kuosma din Finlanda si Robert Pecnik din Croatia au pus bazele companiei BirdMan, pentru a crea un costum sigur si accesibil pentru toti parasutistii, precum si un program de instructaj. Scopul acestora era sa promoveze ideea ca aceste costume pot fi sigure si sa ofere incepatorilor placerea de a zbura.


Mecanismul de zbor

 



Folosind costumul wingsuit si o parasuta, "zburatorii" se lanseaza in aer. Tehnicile de lansare sunt diferite, in functie de locatie si fluxul de aer. In cazul lansarii din avion, "zburatorul" trebuie sa isi intinda bratele si implicit membranele la momentul potrivit. Daca face acest lucru mai devreme, risca sa se izbeasca de avion sau sa-si piarda stabilitatea. Planarea din varful unui munte sau dintr-un balon cu aer cald este total diferita - viteza initiala, datorata miscarii in cazul avionului, este aici absenta. In acest caz se utilizeaza caderea verticala, folosind forta gravitationala pentru a accelera. Apoi costumul foloseste aceasta forta pentru a crea portanta. Pentru a ateriza in siguranta pe pamant, zburatorul foloseste parasuta. In prezent exista cel putin o organizatie care studiaza posibilitatea de aateriza fara a folosi parasuta.

In aer, zburatorul se foloseste de forma corpului sau pentru a inainta si a se ridica atat cat doreste, desi in general majoritatea costumelor Birdman au un raport de 2 la 1 - asta inseamna ca pentru fiecare metru coborat inainteaza doi. Folosindu-se de forma corpului si alegand forma si caracteristicile costumului, cel care zboara poate controla viteza de inaintare si de cadere spre pamant. Astfel poate incetini la maxim viteza de cadere, pentru a ramane cat mai mult timp in aer (siimplicit pentru a inainta). Acest lucru se obtine schimband forma trunchiului, arcuind sau indoind linia umerilor, soldurilor si genunchilor, schimband unghiul de zbor in vant si variind tensiunea aplicata membranelor costumului.

Acesti zburatori isi pot masura si imbunatati performantele cu ajutorul unor computere care indica timpul mentinerii in zbor, altitudinea la care sa isi deschida parasuta si altitudinea de la care pornesc in cadere libera. Din aceste date se poate fla viteza caderii care poate fi comparata cu zborurile anterioare. GPS-urile pot fi folosite pentru a inregistra si a planifica traiectoria zborului. Viteza obisnuita de cadere a unui skydiver variaza intre 180 si 225 km/ora. costumul wingsuit poate reduce aceasta viteza pana la 40 km/ora.

 

In prezent exista costumul de zbor motorizat, folosindu-se mici motoare legate de picioare. Acestea permit o deplasare si mai lunga pe orizontala, si chiar ridicare.

Desi din punct de vedere tehnic nu este un "wingsuit" (costum cu aripi), Yves Rossy este prima persoana care a reusit sa obtina manevrabilitatea unui avion carmind doar miscandu-si corpul. Acest costum nu este disponibil comercial, datorita faptului ca materialele si combustibilul folosite sunt prea scumpe.

La ora actuala exista doua tipuri de baza ale costumului de zbor - "tri-wing Wingsuit" are trei membrane individuale atasate intre picioare si intre brate si corp; "mono-wing Wingsuit" incorporeaza tot costumul intr-o mare aripa.

Un costum Wingsuit pentru amatori costa in jur de 200 euro, iar pentru profesionisti pana la 900 euro.In ceea ce priveste lectiile, Fly Your Body este una dintre cele mai serioase scoli de acest gen. Un curs pe scurt despre prima lectie de zbor costa 20 euro, instructaj si video - 20 euro, inchiriere costum - 5 euro / saritura sau 20 euro / zi. Pentru grupuri lectiaintroductiva costa 240 euro / zi. Din pacate in Romania nu se practica acest sport, insa cele mai apropiate de noi si sigure scoli de acest gen le puteti gasi in Franta, Spania, Italia si Belgia.



Album foto

Wingsuit flying Wingsuit flying Wingsuit flying Wingsuit flying Wingsuit flying Wingsuit flying Wingsuit flying
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.