Din Viseul de Sus pleaca o cale ferata forestiera catre inima padurii, urmand cursul raului Vaser. Niste trenulete cu locomotiva cu abur erau, si mai sunt inca, utilizate pentru transportul lemnului. Aceasta cale ferata este folosita si in scop turistic: locomotivele sunt legate la niste vagoane special amenajate (fara geamuri - vezi poze) si plimba turistii pe o distanta de 20km.
Ajuns in statia finala - Plesu se face un popas de vreo ora si jumatate, timp in care personalul te serveste cu un gratar si bauturi (contra cost), apoi trenuletul te aduce inapoi.
Pretul unui bilet este 50lei/persoana (mai 2012), avand inclus niste bonuri valorice cu care poti servi cate ceva (dar nu cine stie ce): o gogoasa si un intaritor la inceput, o cafea sau un suc...si cam atat.
Trenul a deraiat de doua ori. O data la dus, pe la mijlocul traseului, si a doua oara la intoarcere, imediat dupa plecare. Nu va speriati in acest caz! Am inteles ca se intampla foarte des, iar ca pasager nu simti mare lucru. Pue si simplu trenul se opreste, dupa o f mica zdruncinatura, iar mecanicii incep sa se agite in jurul vagonului (sau locomotivei) deraiat.
De fapt e un bun prilej sa pornesti mai departe pe jos, urmand ca Mocanita sa te recupereze de pe drum, dupa ce trenul revine pe linii si pleaca mai departe.
Conducatorul va opri apoi, ori de cate ori va fi nevoie, pentru a recupera orice pasager de pe drum.
Dupa ce a deraiat la dus, noi am luat-o pe jos inainte si, in pas rapid, am reusit sa parcurgem aprox. 9 km inainte sa ne ajunga trenul. Practic ajunseseram la destinatie. Acea plimbare prin padure si pe malul raului Vaser a facut ca experienta noastra cu Mocanita sa fie si mai placuta.
Cateva sfaturi:
1. planificati-va o zi intreaga pentru Mocanita. Desi teoretic ajungi inapoi la ora 15:00, programul nu este foarte strict. Noi am ajuns la 18:30.
2. desi suni si faci rezervare telefonic aceasta nu iti garanteaza nimic. Este recomandat sa ajungi din timp pentru a prinde loc. Trenul pleaca la 10:00, dar la 9:30 nu am mai prins primul tren. Al doilea trebuia sa plece peste 15 min, dar plecarea a intarziat cu vreo 45min.
3. e preferabil sa stai intr-un vagon mai in spate pentru ca fumul locomotivei poate deveni foarte deranjant.