Zborul cu deltaplanul este o activitate sportiva competitiva, dar cei mai multi fac asta pentru recreere. Majoritatea persoanelor care practica acest sport declara ca deltplanorismul nu este un sport extrem, ci o activitate educationala chiar, iar motodeltaplanul (deltaplan motorizat) este un aparat sigur de zbor. Centrul de greutate fiind foarte jos, aripa este autostabila, iar daca se opreste motorul, zboara ca un deltaplan.
Deltaplanul (engl. ”hang glider”) este un aparat de zbor foarte usor in forma de V care poate plana in curentul dinamic de panta sau pluti in curentul termic ascensional. Pilotul atarna suspendat sub voalura aparatului, legat de un ham si controleaza directia prin schimbarea pozitiei corpului (modificarea centrului de greutate). Majoritatea deltaplanelor moderne sunt fabricate din aluminiu.
Se presupune ca o forma primitiva de planorism a existat in China, prin secolul IV, iar imparatul Wenxuan (550–559) pedepsea prizonierii cu moartea ca piloti de incercare pentru zmeele lansate dintr-un turn. Primele aparate de planare nu erau sigure din cauza ca oamenii nu intelegeau principiile de functionare a aripii la pasari.
Incepand cu anii 1980, avansarea tehnologie si stiintei au permis confectionarea primelor aparate cu adevarat practice. In primele zile ale deltaplanorismului pilotul era restrictionat laplanari de pe dealuri mici, insa tehnologia moderna permite pilotilorsa planeze ore in sir, sa castige rapid sute de metri in inaltime, saexecute elemente acrobatice si sa zboare sute de kilometri.
Pentru siguranta, pilotii poarta odata cu hamul si o parasuta. In caz de necesitate, parasuta duce in siguranta pe pamant atat pilotul cat si deltaplanul. din echipamentul pilotului trebuie sa mai faca parte casca de protectie, cutite (pentru a taia legatura cu parasuta dupa impact, sau pentru a taia hamul in caz de aterizare in copac sau apa), funii usoare (pentru a cobora din copac), radio (pentru a chema ajutor) si echipament de prim ajutor.
Exista cateva instrumente care ajuta pilotul sa inteleaga modul in care zboara deltaplanul - variometrul indica prin semnale audio viteza de delpasare pe verticala si il alerteaza pe pilot daca urca sau coboara prea mult. Variometrele mai avansate includ altimetru, un indicator de viteza a aerului, GPS si barograf pentru inregistrarea datelor. Principalul obiectiv al variometrului este acela de a-l ajuta pe pilot sa se mentina in mijlocul aerului termal.
Lansarea se poate face prin mai multe modalitati - fugind pe un deal, tractarea cu ajutorul unui sistem de pe sol sau din aer (un aparat de zbor motorizat), prin motorizare (motodeltaplan) si tractare cu ajutorul unei ambarcatiuni.
Un deltaplan "cade" incontinuu in aer si totusi pilotii se pot mentine ore intregi in aer. Acest fapt este posibil datorita maselor de aer cald care se ridica. Sursele de aer cald sunt urmatoarele:
Statiunile balneo-climaterice thailandeze au plecat acasa cu 25 dintre cele mai ravnite premii pentru inovatie si calitate in standardele spa, la ...
Josenfjorden este un fiord lateral de langa Bokanfijorden, in mijlocul Ryfylke din Rogaland. Fiordul se intinde pe o lungime de 27 ...
Din cei peste 11.000 de expozanti la Bursa Internationala de Turism Berlin 2009, standul Romaniei, prezentat de Ministerul Turismului, a fost premiat ...
Insula are un aer idilic, ca majoritatea destinatiilor grecesti, doar ca aici e mai mult de-atat. Parca ai fi pe ...
Noile reglementari ale Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei confirma faptul ca tabletele si telefoanele smartphone pot fi folosite in ...
Turnuri masive, creneluri, fortarete de piatra situate pe stanci abrupte, ruine romantice, palate somptuoase si multe altele, acestea sunt imaginile ...
Mii de oferte de vacanță publicate de agențiile de turism partenere:
Povestiri și poze din cele mai vizitate destinatii din lume:
Nu sunteți logat