Muzeul Tehnic Prof. ing. Dimitrie Leonida
Fondat in 1909 de inginerul Dimitrie Leonida (1883-1965), institutia are ca model Muzeul Tehnic din Munchen (1903), fiind vizitat de Leonida in perioada studiilor universitare efectuate la Politehnica din Charlottenburg (1903-1908), langa Berlin.
In 1908 Dimitrie Leonida intemeiaza prima scoala de electricieni si mecanici din Romania. Cu elevii sai, profesorul Leonida a strans primele piese care vor constitui nucleul viitorului muzeu (1909).
Ceea ce deosebeste acest muzeu de altele cu acelasi profil este caracterul sau pronuntat didactic, fondatorul dorind sa fie o scoala a scolilor, unde oricine poate vedea sau actiona mecanisme care ilustreaza legile mecanicii, ale electricitatii si magnetismului. In 1928 muzeul a fost adapostit intr-unul din pavilioanele existente in parcul Carol I, iar din 1935 in actuala cladire.
Muzeul Tehnic prin patrimoniul ce-l adaposteste, peste 5000 exponate din toate domeniile de activitate, reprezinta cel mai interesant obiectiv din zona.
Dintre piesele cele mai importante ale muzeului se pot mentiona cateva:
- cilindrul primei masini cu abur, folosita in industria romaneasca, masina adusa de la Viena in 1853 pentru actionarea preselor de ulei si a pietrelor pentru macinat graul;
- doua dinamuri Brush (1882) ale primei centrale electrice din tara.
In 4 septembrie 1882 la New York, Thomas Alva Edison, cel mai mare inventator al tuturor timpurilor (1903 brevete) punea in functiune prima centrala electrica.
Tot in 1882 la Bucuresti a fost pusa in functiune o centrala electrica intr-o magazie de pe Calea Victoriei (amplasamentul fiind pe actualul loc al Bibliotecii Universitare). Centrala alimenta lampile electrice cu arc din Gradina Palatului si printr-o linie de transport electric exteriorul Teatrului National, Cismigiul si Palatul Cotroceni;
- dinamul Edison (1884) care alimenta Teatrul National. Acesta a fost pus in functiune in 4 septembrie 1997 cu ocazia organizarii expozitiei (Thomas Alva Edison - Omagiul Luminii);
- motor de tramvai electric (1894). Tramvaiul a fost introdus in Bucuresti in 1894 (iar in lume in 1883 - Austria si Anglia). In muzeu exista un motor din acel tip obtinut de Dimitrie Leonida cu ajutorul doctorului Constantin Istrate, cel care a raspuns de amenajarea Parcului Carol I in calitate de comisar general al expozitiei (1906);
- automobil cu forma aerodinamica Aurel Persu, primul de acest fel din lume, avand rotile incluse in interiorul liniei aerodinamice. A fost construit in 1923 si brevetat in 1924. Inventatorul a parcurs cu el peste 100.000 km;
- automobilul trasura "Olds Patent" (1888), unul dintre primele automobile care au circulat in Bucuresti. Are motorul cu aprindere prin scanteie, sistemul de directie este comandat prin intermediul unui ghidon iar iluminatul se realizeaza prin intermediul unor lampi cu acetilena;
- motor avion IAR-K 14, din anul 1937 considerat in epoca, prin performantele tehince, pe locul II in Europa;
- macheta avionului Vuia, avion care la 18 martie 1906 s-a ridicat in aer la Montesson - Franta pentru prima data in lume doar cu mijloace proprii de bord;
- primul aparat de zbor individual realizat si brevetat de Justin Capra in 1958;
- pilele Karpen cu electrozi din aur si platina, construite de Vasilescu Karpen, fostul rector al Politehnicii in perioada 1920 - 1940.