In zilele de 13-14 noiembrie 2010 am facut un mic circuit, pentru a vedea Braila, Galatiul si putin din Muntii Macin. Am plecat din Bucuresti inspre Braila pe DN 2/E85 cu directia Urziceni-Buzau si apoi pe DN 2B pana la Braila. Drumul a fost bun si pe distanta Buzau-Braila, a fost si lejer, durand aproxinativ doua ore jumate. Braila nu este un oras prea mare, dar cochet. UN SCURT ISTORIC: Braila este o veche asezare pe malul stang al Dunarii, aparand cu numele "Drinago" intr-o veche descriere geografica si de calatorii spaniola, "Libro del conoscimiento" (1350), dar si pe cateva harti catalane (Angellino de Dalorto, 1325 - 1330 si Angelino Dulcert, 1339). Este mentionat ca Braila in 1368 intr-un privilegiu de transport si comert acordat negutatorilor brasoveni. Orasul a fost ocupat de turci in 1538-1540, de la 1554 pana la sfarsitul razboiului ruso-turc din 1828 - 1829, fiind numit Ibrail. In secolul al XV-lea numele Brailei este amintit sub forma Breil, intr-o mentiune a Cancelariei Voievodului "Ttibor din Transilvania". Perioada de maximă inflorire o are la începutul secolului XX, cand este un important port de intrare-iesire a marfurilor din Romania. Este accesibil navelor maritime de dimensiuni mici si medii.CE PUTEM VEDEA: Braila fiind un important centru port a atras de-a lungul timpului oameni din toate zonele comerciale (greci, turci, evrei, germani s.a.) si aceasta s-a reflectat asupra arhitecturii orasului. Aceste marturii se mai pot vedea in zona istorica (centrala) unde puteti admira case si biserici de mai multe stiluri. Cu toate ca zona centrala a fost restaurata, multe cladiri se afla in strare de dezintegrare. Municipalitatile restaureaza doar drumurile nu si cladirile de parca drumul ne intereseaza si nu ambientul in intreg. Cetrul zonei este reprezentat de Piata Traian, aici fiind un mic parc in care se gaseste monumentul lui Traian Imparatul, Ceasul Vechi din anul1909 si Biserica "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril". De aici puteti merge spre vest pe fosta strada comerciala, acum o stada pietonala, si puteti admira cladirile istorice. Aici mai gasiti si cateva cafenele si restaurante. Ce va recomant sa vedeti neaparat este in primul rand Biserica Greaca ce se afla la 100m de Piata Traian spre sud. Biserica Greaca din Braila are hramul "Buna Vestire" (gecesc "Evanghelimos") si a fost ridicata in anii 1862-1872 cu sprijinul financiar al comunitatii grecilor din orasul de pe Dunare si cu acordul Domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Are dimensiuni foarte mari, 43.40 m lungime si 21.50 m latime, fiind ridicata după planurile arhitectului Avraam Ioanidis din Brusa (Turcia). Are vitralii valoroase si pastreaza picturi murale realizate în 1876-1877 de Matache Orasanu, in 1880 de Gheorghe Tattarescu, in 1900-1902 de Liochi din Grecia si de altii. Stiul arhitectural este unic in Romania (este singura biserica cu trei altare pe care am vazut-o la noi) acesta fiind un mix intre stilul bizantin, elen antic si baroc. Datorita acestei combinatii biserica este o bijuterie arhitecturala, dar asa cum este pe la noi, nu este intretinuta si se afla intr-o stare avansata de
degradare. In Piaţa Traian din centrul Brailei se afla, la marginea parcului, Biserica "Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril" fosta ageamie în timpul stapanirii otomane (sec. XVII-XVIII) si transformată in biserica ortodoxa in 1831, după ce orasul a revenit Tarii Romanesti, prin Pacea de la Adrianopole. Constructia pastreaza elemente de arhitectura orientală, fiind una din puţinele biserici din Romania care nu are turle. Aceasta fost restaurata în anii `90 si arata extraordinar, plafonul care nu este inalt este lucrat in lambriuri din lemn. Mai puteti vedea faleza Dunarii si Esplanada de langa primarie dar nu prea impresionaza. Mai au mult de invatat si de amenajat pentru a putea atrage turisti, orasul avand totusi potential. Apropo de faleza, mergand mai pe seara zona centrala la "Espanada` cum i se zice, nu era iluminata. Alte locuri de interes ar mai fii gradina Zoo (nu am fost si nu stiu cum arata) si Statiunea Lacul Sarat (nu recomand, este un "ghetou"). Cautand un loc de cazare (am gasit un hotel langa primarie cu 280 camera/noapte, iar hotelul Traian din centru arata nasol) am reusit sa ies din oras si sa ajund in Galati (15km fata de Braila pe dig) unde ne-am cazat la hotel Magnum *** cu 215lei camera cu mic dejun (bufet). Ce am constatat in Orasele Dunarene ca preturile de cazare sunt mari si neconforme cu realitatea, aceste nefiind de o calitate corespunzatoare cu categoria lor. Fiind totusi ora 19.00, deci seara, am hotarat sa mergem in centru, crezand ca este ceva de vazut, o zona veche si pietonala. Am intrebat la receptie cum sa ajungem si am plecat cu informatile necesare catre "centru", dar nu l-am gasit. El exista in realitate, dar nu este nimic deosebit, neavand zona pietonala, ci numai niste strazi foarte inguste si intortochiate. La recomandarea receptionerei am mers apoi la turnul TV unde exista un restaurant de unde poti vedea toata panorama ce se deschide asupra Dunarii si a Galatiului. Din pacate nu am putut urca, fiind rezervat pentru o nunta. Apoi am plecat sa vedem faleza, aici totusi am avut o surpriza placuta, fiind mai bine amenajata fata de Braila. Pe malul Dunarii stationeaza mai multe vaporase si pontoane, care au fost transformate in restaurante si cafenele, creand o atmosfera foarte placuta. Atactiile pentru turisti nu sunt multe. Exista o gradina botanica foarte bine amenajata, dar nu ne-am dus fiind totusi toamna tarzie si enavand aveai ce sa vezi acuma. O gradina Zoo, cateva muzee (cam vreo trei) si casa Memoriala Alexandu Ioan Cuza, acesta fiind inainte de unire Logofat in Galati. Ceea ce merita intradevar atentia este Biserica Fortificata "Sfanta Precista". Biserica Fortificata "Sfanta Precista" este constructia cea mai veche din Galati, fiind sfintita ca lacas de cult in septembrie 1647, în timpul domnitorului Vasile Lupu. Biserica a fost inchinata Manastirii Vatoped de la Muntele Athos. La ridicarea bisericii au fost folosite materialele existente la fata locului: piatra de la Barbosi (fostul castru roman), lemnul din padurile de pe platforma Covurluiului, caramida
si var, nisip de pe plajele Dunarii. Arhitectura bisericii este moldoveneasca asemanatoare cu cele din nord si prezintă unele elemente specifice: turnul-clopotnita prevazut cu metereze, putand fi folosit pentru observarea Vaii Dunarii, care in caz la nevoie devenea fortificatie de aparare. Turnul, format din doua niveluri, este prevazut cu o camera pentru ascunderea valorilor, cu doua metereze şi o usa de acces, probabil, spre un balcon. Al doilea nivel era prevazut cu ferestre si metereze. Un alt element de aparare la "Precista" este podul intarit, alcatuit din doua parti, una deasupra naosului si a doua deasupra altarului. Podul este prevazut cu 28 de metereze. In zidarie, printre randurile de caramida, este folosita piatra, tehnica nefolosita la alte biserici moldovenesti ridicate in aceeasi perioada. Biserica a suportat toate vitregiile vremurilor, fiind arsa in 1711 de catre otomani, distrusa in razboaiele ruso-otomano-austriece din 1735-1739 şi 1769-1774. In 1821, otomanii distrug si jefuiesc iar locasul. Biserica a fost refacuta ai restaurata in 1829 si in 1859. S-a facut o restaurare si între anii 1953-1957 dupa care biserica a fost transformata in muzeu. In perioada 1991-1994 biserica a fost restaurata iar si a fost redata cultului ortodox. Se spune ca exista un tunel secret pe sub Dunare de la biserica pana pe malul celalalt al fluviului pentru a putea ascunde bunurile si a scapa de atacurile vrajmasilor. Din fortificatii au ramas doar cateva ruine care se mai pot vedea in curtea bisericii, in schimb biserica arate ca si cum ar fi fost construita ieri. Ce strica foarte mult si in Braila, dar mai ales in Galati sunt liniile de tramvai ce ingreuneaza foarte mutl circulatia. In Galati, in zona veche unde stazile sunt foarte inguste, liniile de tramvai blocheaza toata circulatia iar multe strazi erau inchise pentru refacere. In Braila exista totusi zone mai aerisite unde tramvaiul merge chiar printr-un paculet, dar in alte zone nu ar avea ce cauta. Ar trebui sa ia exemplul Brasovului unde dupa scoaterea tramvaiului orasul a devenit mai fluent si mai frumos. Alte lipsuri ar fi indicatoarele directonare care cam lipsec si te cam ratacesti. Dupa scurta sedere in Braila si Galati am trecut Dunarea cu bacul de la Braila la Smardan (20lei/masina). De aici am urmat drumul DN 22 catre Tulcea. Drumul pana la Macin urmeaza digul de protectie a Bratului Macin si pe partea stanga a drumului se pot vedea Parcul National Muntii Macinului. Muntii Macinului sunt cei mai vechi munti din Romania, rezultat ai orogenezei Hercinice. Altitudinea variaza în parc între 7 si 467 metri (Varful Greci), pantele fiind abrupte, cu o diferenta de altitudine mare pe o distanta mica. Procesele de dezagregare a rocilor sunt active, avand ca rezultat surprinzatoare peisaje arhaice. Clima are pregnante caracteristici stepice, cu influente mediteraneene. Specifica acestor munti este ariditatea nemaiintalnita in muntii din Romania, cu veri fierbinti si uscate, toamne lungi şi uscate, iar iernile foarte sarace în zapada. Cursurile de apa se încadreaza atat în bazinul hidrografic al Dunarii (Jijila, Luncavita, Cerna, Sorniac) cat si cel al Marii Negre (Taita). Debitele cursurilor de apă sunt reduse majoritatea având caracter temporar, deseori formând cascade. Climatul acestor munti a determinat o varietate specifica, unică în Europa, cu interferenta tipurilor ecosistemice pontico - submediteraneene, central europene şi asiatice, fapt ce conferă Muntilor Macin atributul de sinteza în miniatura a doua continente - Europa şi Asia. In muntii Macin ce reprezinta doar 1% din suprafata Romaniei se gasesc 50% din diversitatea de fauna si flora.
Pentru a vedea mai bine muntii Macinului va recomant sa mergeti da la Macin inspre Constanta pe DN22D, eu am mers pe drumul spre Tulcea trecand prin partea de nord a acestora si avandu-i numai in spate, neputandu-i deci admira. Poze nu am putut sa fac, decat una, mai ales ca soarele era la apus si nu ieseau prea bine. Fiind si toamna tot arealul parea desertic, in aceasta perioada a anului neimpresionand cu nimic. Aparand ca niste dealuri aride mai inalte cu ceva creste ascutite. Eu o sa revin aici in primavara cand totul va fi verde si contrasturile mai puternice. Pentru mai multe informatii va recomand site-ul parcului national w.w.w.parcmacin.ro. De la Tulcea am mers catre Bucuresti pe ruta Tulcea-Cataloi-Harsova pe drumul DN22 si DN22A tranversand Podisul Babadagului, drumul fiind bun, lejer si frumos. Am traversat Dunarea pe podul Giurgeni-Vadul Oii (9lei/masina) mergand pe DN2A pana la Slobozia si de aici inspre Drajna pe DN21, apoi pe A2 pana acasa. Dupa acest drum pot spune ca am vazut aproape tot ce era mai important de vazut prin Romania, mai putin centrul Olteniei. Ca o concluzie generala avem cateva de vazut prin tara, dar nu prea multe, drumuriile nu prea exista si aici ma refer la autostrazi in general, nu avem atata timp de petrecut in trafic. Unde exista obiective nu exista infrastuctura sau obiectivele sunt lasate in paragina. Hoteluri nu prea sunt si unde sunt, sunt ori prea scumpe, ori vai de capul lor. Restaurante o alta problema, sunt zone unde nu exista sau in zone cum este Moldova nu au mancaruri traditonale, doar fast-food. Imi aduc aminte cand eram mic si mergeam in excursii prum Moldova opream la hanuri si aveau mancaruri traditionale exceptionale. Pot spune doar atat: PACAT de turismul ce se practica acum in Romania