Fiindcă mă ştiţi că-mi place să mă documentez "direct de la faţa locului" şi fiindcă azi am fost (din nou) la Bucureşti în excursie şi a fost a nu ştiu câta oară când am ajuns în Gara de Nord am considerat că este cel mai bun moment să vin în faţa dumneavoastră, cu o nouă impresie, despre Gara de Nord din Bucureşti.
NU este necesar să accesezi Wikipedia sau Google-ul ca să afli istoria acestei impresionante clădiri fiindcă pereţii de aici de la Gara de Nord sunt "tapaţi" cu plăci memoriale care fac referire la aproape întreaga istorie a gării. Tocmai de aceea voi încerca să scriu acest scurt articol doar din ceea ce mi-am notat eu din inscripţiile de pe aceste plăci memoriale aflate pe pereţii seculari ai gării, dar şi din lucrurile pe care deja le cunoşteam.
AMPLASAMENT conform datelor GPS-ului: Gara de Nord se află amplasată în Piaţa Gării de Nord, Numărul 1, sector 1, Bucureşti pe coordonatele longitudine = 26.074573 ,latitudine = 44.446008 !!!
SCURT ISTORIC: istoria Gării de Nord din Bucureşti ia naştere pe data de 10 septembrie 1868, când, în prezenţa domnitorului Carol I se aşează prima piatră de temelie a clădirii. Gara este inaugurată pe data de 25 septembrie 1872, când se deschide circulaţia feroviară pe linia Roman-Galaţi-Bucureşti-Piteşti. La început, staţia primeşte numele de "Gara Târgovişte" - deoarece Calea Griviţei de astăzi purta, pe atunci, numele de Calea Târgoviştei. De abia undeva în anul 1888, gara primeşte denumirea actuală. Iniţial, această staţie nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureştiului. Însă, odată cu trecerea anilor şi creşterea demografică, aceasta devine cel mai important nod feroviar atât al capitalei, cât şi al României.
ACCESIBILITATE: Gara de Nord are o accesibilitate maximă fiind deservită de diverse rute de autobuze, troleibuze, tramvaie, o linie Expres (780) (ale RATB care fac legătura cu absolut toate cartierele importante ale capitalei, numeroase taximetre (aproape toate !!!), dar şi de o staţie de metrou, aflată pe magistralele M1 şi M4.
Impresionanta clădire a gării este inclusă în Lista Monumentelor Istorice din România având codul B-II-m-B-18803, ceea ce ar trebui să-i confere (theoretic !!!), siguranţă şi protecţie faţă de aceia care doresc să-i schimbe configuraţia şi/sau arhitectura ei seculară; spun "teoretic" deoarece tot mai mulţi agenţi economici în goanna lor după profit schimbă originalitatea cu modernitatea, făcând din Gara De Nord o clădire care începe să sufere tot mai mult.. Ultima restaurare de mare angajament a avut loc între anii 1997 şi 1999. Cu speranţa că v-am stârnit cât de cât interesul vă invit şi pe dumneavoastră ca atunci când veniţi sau plecaţi din Bucureşti cu trenul din Gara de Nord încercaţi să-i admiraţi arhitectura impresionantă de peste 14 decenii şi să o priviţi şi din punctul de vedere a unei atracţii turistice, veţi fi surprinşi de TOT ceea ce vă va "povesti" superba GARA de NORD din BUCUREŞTI !!!